Lasse og Alex i Belgien - onsdag den 7. - søndag den 11. marts 2018

Lasse og Alex drog på drengetur til Belgien, for at nyde noget af det gode belgiske øl og få købt lidt med hjem.

Onsdag startede vi ud med at køre hjemmefra efter fyraften. Vi nåede et godt stykke ned i Tyskland, hvor vi overnattede i den lille by Lotte.

Torsdag fortsatte vi til Antwerpen, hvor vi fandt en gratis parkeringsplads ved lystbådehavnen. Herfra var der en lille spadseretur i Sint Annatunnellen under Schelde. Vi fik gået Antwerpens gamle bydel tyndt. Smagte på den lokale øl Seef. På Café Kulminator huserede et par gamle ejere. Her kunne vi købe ældre årgange af mange belgiske øl. Vi valgte en påskeøl fra Het Anker bryggeriet fra 2005. Den skulle lige have lidt tid i glasset, før den lukkede sig op. Så blev den fantastisk. Efter lidt sent frokost fortsatte vi vores osen i byen og havnede til sidst på Bier Central tæt på banegården. Det var et rent slaraffenland for øl-elskere. Vi sad lige ud til midtergangen, så det var let at få tjenerne i tale, når vi trængte til nyt øl. Pyha, hvor var der meget godt øl. Heldigvis havde vi aftalt, at vi ville tage en taxa tilbage til camperen.

Fredag gik det lidt langsomt med at komme i gang. Gårsdagens gode øl var ikke helt forduftet ud af kroppen. Efter lidt sent morgenmad, listede vi ud af byen mod Mechelen. På vej ud af Antwerpen gjorde vi holdt ved en McDonalds, hvor den stod på lidt tømmermandsfrokost. Ved siden af lå et større Carrefour supermarked, som vi gik amok i og handlede en del øl, før vi fortsatte til Mechelen. Første stop var en øl/vin/spiritusforretning, hvor der atter blev handlet godt ind.

I Mechelen havde vi booket en overnatning på hotel. Desværre havde de ikke parkeringspladser til camperen, så vi måtte på jagt efter sådan en. Vi valgte derfor at køre direkte til Het Anker bryggeriet og få handlet det, vi skulle have der. Så var det nemlig ikke nødvendigt at flytte bilen igen, for at få handlet. Så blev der ellers slæbt kasser med øl ud, til camperen var ved at bule ud i siderne.

Vi parkerede camperen på en stor parkeringsplads i udkanten af Mechelen, næsten lige over for bryggeriet. Så gik vi retur til bryggeriet, for at få en enkelt øl i deres brasserie. Fortsatte ind mod Grote Markt i centrum af Mechelen, for at spise aftensmad på Café Belge. Vi havde hørt, at de serverede moulles frites. Det holdt desværre ikke stik, men det vi fik i stedet for, smagte ganske fint. Vi gik lidt rundt ved Grote Markt og sluttede med et besøg på en Irish pub, før vi vendte tilbage til hotellet. Vi var trætte og trængte til en god nats søvn oven på vores eskapader i Antwerpen 

Lørdag fik vi et tiltrængt bad og nød morgenmadsbuffet’en på hotellet. Herefter osede vi videre i Mechelen. Ved 13-tiden havde vi bestilt en bryggerirundtur på Het Anker. Det var en noget anderledes rundtur, end jeg oplevede for et par år siden. Der var blevet bygget en del om og nye lokaler var sat i stand. Det var meget spændende at se forandringerne. Vores guide talte hollandsk og engelsk en stor del af turen. Det var lidt svært at følge med i, for hver gang hun talte engelsk, henvendte hun sig til en italiensk familie.

Efter rundturen gik vi tilbage til Grote Markt, for at få lidt sen frokost. Vi havde egentlig en aftale med en lokal belgier, der havde hjulpet med lidt råd om parkering i Mechelen. Hun ville gerne vise os byen. Men vi var trætte og valgte at slappe lidt af i camperen, før vi vendte tilbage til Het Anker, for at spise aftensmad på deres brasserie. Her fik vi et godt stykke kød, mens vi smagte lidt på deres forskellige øl. Det blev ikke vildt, for vi skulle jo tidligt op næste morgen, for at køre hjem til Danmark igen.

Kl. 6 ringede vækkeuret og ved 7-tiden tørnede vi ud på motorvejen tilbage mod Danmark. Det var en god ide at starte tidligt, for der var stort set ingen biler på vejene, før vi nåede langt op mod Danmark. Vi var hjemme midt på eftermiddagen.

Epilog

Det har ikke været nogen helt billig tur, men vi har haft en rigtig skøn tur og det er hyggeligt at have sønnike helt for sig selv. Vi var enige om, at det var en ommer!